Branded content

Branded content er vigtigt som en del af din marketingstrategi. Vi ser derfor her blandt andet på:

Den store faldgrube ligger under kommunikationsstrategien, men lad os først definere, hvad brandet content betyder:

Hvad betyder branded content

Definition:

"Branded content er en form for marketing, hvor der skabes indhold, der knyttes til branded. Forbrugerne knytter sig via indholdet til branded"

Indenfor branded content skelner vi imellem forskellige former for kommunikationsstrategier. Og dermed er vi også klar til at se på den store faldgrube, som kan være udslagsgivende for, om dit brand får medvind eller modvind på de sociale medier og i pressen.

Kommunikationsstrategi

Branded content var i gamle dage lig med, at en virksomhed selv fortalte om alle herlighederne ved et produkt. Du kender sikkert sloganet for barber shaveren: "Gillette, the best a man can get":

Det er i dag blevet til: "We believe in the best in men".

Det beskriver med al tydelighed det kommunikationsmæssige strategiskifte, som Gillette har gennemgået. Nu handler fortællingen om, at Gillette drenge og mænd gør alt det rigtige. Det vil sige, at vinklen i fortælligen er gået fra at være:

  • Det bedste produkt du kan få

- til at være:

  • Vi tror på den bedste i mænd (dig)

Dermed har vi også sat lys på de to tilgange til kommunikationsstrategien. 

  1. Den traditionelle og gammeldags tilgang: Virksomheden fortæller om alle herlighederne ved et produkt
  2. Den nye tilgang: Skabe et narrativ omkring dit brand som gør, at forbrugerne gerne vil dele værdier med dig

Eksempler herpå kan være:

  • 'Rynkeby' har skabt en god fortælling via Team Rynkeby om, at de via en cykeltur til Paris indsamler donationer til fordel for børn med kritiske sygdomme
  • 'Hungry' får deres kunder til at donere små pengebeløb, som samlet set giver en stor nytårsfest med gourmetmad for hjemløse, serveret af tjenere
  • Virksomheder med en CSR-strategi, hvor der lægges vægt på at have en miljørigtig adfærd

Pointen er, at vi som forbruger ikke længere køber os ind på præmissen om, at produktet er unikt i sig selv. Nu vil vi som forbruger identificere os med branded som en livsstil.

Et internationalt brand såsom Gillette har skyhøje budgetter, og kan derfor gå ud og lave en dyr rebranding, som der reelt er tale om. Men spørgsmålet er, om Gillette havde råd til at lade være? Tør man i dag have et brand, som kun forherliger den traditionelle mand´s egoisme?

Men nu sidder du alt andet lige ikke med et marketingbudget som de gør hos Gillette, så hvad gør du så?

Hvad koster branded content

Svaret på: Hvad branded content koster, afgøres 100% af dig. Så let er det. Dermed ikke sagt, at du selv bestemmer prisen på det, du køber ind, men ud fra dit budget vælger du selv, hvor meget eller hvor lidt du selv ønsker a lave.

Det er eksempelvis ret afgørende om du vælger at lave et indholdssamarbejde med en landsdækkende tv-station, eller du skaber organisk indhold via eksempelvis social media influencers.

Hvor omfattende dit marketingmix er, er også ret essentielt. Skal du kun brande dig via Instagram, eller skal du ud på alt fra online medier til outdoor reklamer, også kaldet for 'Out of home' (OOH)?

Der, hvor du i dag typisk får mest for dit marketingbudget, er ved at tænke influencer marketing ind som en væsentlig del af dit marketingmix. Her skaber influencerne ikke bare branded content overfor influencernes følgere, men ved influencernes accept, får du også mulighed for at genbruge det branded content på andre platforme såsom Facebook. Her kan du lave klart definerede segmenteringer og lookalike audiences.

På den måde rammer du influencerne´s følgere på en relativt billig måde. Specielt, hvis du bruger micro-influencers. Vil du gerne vide mere om influencer marketing, kan du se nedenstående video:

Branded content i Danmark

Hvordan finder jeg så disse danske influencers på en let måde? Det gør du ved at bruge en influencer og content marketing platform. 

Det er ganske enkelt, hvis du eksempelvis bruger sitet Loggershut.dk, hvor du med tre små trin hurtigt er i dialog med influencerne om at skabe branded content til dig:

Find micro influencers

Når du vælger at kontakte influencerne med henblik på at genbruge det af influenceren skabte content på andre social media platforme, så husk lige at gøre influenceren opmærksom på dette inden I starter et samarbejde, da det kan have indflydelse på prisen, som du betaler til influenceren.

Nedenfor ser du nogle værdiskabende posts fra Instagram, som brands gerne vil forbindes med.

Er du klar til at skabe godt branded content?

 

Branded content - Vi støtter elitesporten

branded content via influencer

Branded content - Sundhed giver energi

branded content Danmark

Mobil højttaler - Nyd naturen (og lydene)

branded content