Tilbage til FAQ

Ordbog

Net Promoter Score

Net Promoter Score forkortes NPS. Det handler om, hvor stor sandsynligheden er for, at eksisterende kunder vil anbefale:

  • Dine produkter
  • Dit brand
  • Din virksomhed til andre

Du kan vælge at måle på de hele på én gang, eller lave 3 forskellige målinger, for at finde ud af, hvor du skal gøre en indsats, for at forbedre din NPS.

NPS kører på en scala fra 1-10, hvor 10 er det bedste.

Når kunderne svarer, inddeles kundernes svar i:

  • Ambassadører (score 9-10)
  • Passive (score 7-8)
  • Modstandere (score 0-6)

En ambassør de loyal overfor dit produkt, og vil anbefale dit produkt til andre personer, som kunden kender (uden at få betaling herfor)

De passive er tilfredse, men er ovre ved konkurrenten, så snart konkurrenten kommer med et bedre produkt eller en bedre pris.

Modstanderne er så utilfredse med dit brand, at de er klar til at give dig negative vurderinger på Trustpilot eller lignende. De fortæller også gerne til deres venner, hvor dårlig en forretning du har.

Man udregner NPS ved at tage den procentvise andel, der er ambassadører minus den procentvise andel, der er modstandere. Eksempelvis har du en fin forretning, hvis du har 40% ambassadører og kun 10% modstandere. Hvorimod, at der er plads til forbeding, hvis du har 10% ambasadører og 60% modstandere af din forretning. En anden måde at finde ud af, at man ikke har en optimal forretning, er ved at tjekke sin churn rate.

For at NPS skal have en holdbar værdi for dig, skal du med jævne intervaller måle NPS for din forretning.